Počnimo ovaj tekst sa jednom glupom forom. Mackintosh Man nije, kao što ste sigurno pomislili, prvi čovek sa Mac-om tj. Macintosh-om. Samo jedno slovo mu je bilo višak da to bude… Kao što je i ovom filmu mnogo toga nedostajalo da stvarno bude dobar…
Ne znam da li se “El Hombre De Mackintosh” prikazivao u onoj zemlji po imenu Jugoslavija (koja sve više postaje neka vrsta moderne Atlantide) ali sasvim moguće je da nije. Nekako je bilo pravilo da oni filmovi koji pominju Jugu u nekakvom nezgodnom kontekstu ne budu uopšte u bioskopima. U “Mekintošu” se bar dva puta pominje Jugoslavija (i to sasvim korektno)…
a ja sam upravo saznao da sam ispao glupan. Mislim, samo je “Iz Rusiju s’ljubavlju” imalo taj problem neprikazivanja. I onaj jedini film Paul Newman-a koji je napravio sa Hičkokom. “Topaz”. Inače je Juga bila prilično tolerantna zemlja…zar ne ?
Uvodna špica mi je donela pregršt nade… Znao sam već da glavnu ulogu tumači šmeker Paul Newman (Harper (1966)) i da je režiser John Huston (Fat City (1972)). Ono što nisam znao/pamtio jeste da glavnu žensku ulogu glumi lepa Dominique Sanda (Il conformista (1970)) u to doba velika evropska zvezda, da je tu i James Mason (The Marseille Contract aka The Destructors (1974)), a da jednu od većih a manjih uloga glumi Ian Bannen (The Offence (1973)). Tu je i, trepni pa ćeš ga propustiti, onaj ekscentrični komšija iz Night Watch (1973), glumac Robert Lang koga sigurno prepoznajete iz gomile dobrih filmova u kojima je glumio upečatljive epizode.
Takođe, prvi muzički taktovi nagoveštavali su da se i tu “krije” neko čuveno ime (muziku je radio Maurice Jarre), a vrhunac (neispunjenih) očekivanja dodalo je ime Walter Hilla koji je potpisan kao scenarista.
Početni kadrovi su evocirali (zajedno sa već pomenutim taktovima) “Trećeg čoveka” i ja sam se pripremio da gledam spektakl kojeg iz nekog razloga uopšte ne pamitim da sam “overio” u doba te (takođe pomenute) Jugoslavije.
Početak priče je interesantan (kako dobra rečenica primedba urednika sajta). Vidimo tipa po imenu Joseph Rearden-a (Paul Newman) koji se muva po hodnicima Skotland Jarda da bi na kraju ušao u kancelariju u kojoj sedi sekretarica (?) gospodina Mackintosh-a (Harry Andrews). Ona ga uvodi u prostoriju gde ga čeka Mackintosh, naručuju čaj, a potom slede informacije o tome kako se sada dijamanti prenose putem obične pošte i da tu ima nekog “posla” za Rearden-a. Kog i kakvog ostaje na vama da otkrijete jer najbolji deo “The Mackintosh Man” čini sam taj okvirni deo priče (kako iz tačke A preko tačke B i C stižu do tačke D).
Već u trenucima kada počnemo naslućivati kuda sve ovo vodi, zaplet počne delovati naivno, ali opet nesumnjiv šarm Paul Newman-a funkcioniše dovoljno dobro da, barem za sada, ta pitanja ne postavljate.
Ipak, kako se približavamo kraju, naivnosti prerastaju u budalaštine (naročito kada to naši junaci počnu da čine) a priča dobija sve neverovatnije obrise (mislim, ne pojavljuju se vanzemaljci ili tako nešto, već jednostavno ni sa dobrom voljom ne možete razumeti zašto neki likovi nešto rade).
Lošem utisku doprinosi i bledunjava gluma Dominique Sanda koja stvarno deluje kao neko ko se slučajno obreo u ovoj ulozi. Znam da je Sanda sasvim pristojna glumica te pretpostavljam da je razlog svemu to što je morala glumiti na engleskom jeziku a sasvim je moguće da te replike koje je izgovarala i nije baš razumela kako treba.
Takođe i akcione scene su često na granici parodije, dok je ona potera između kamiona i mercedesa svakako parodija…jednostavno ne može biti nešto drugo.
Walter Hill je inače bio veoma nezadovoljan scenarijom koji je napisao. Dobio ga je kao utešnu “nagradu” od WB (Warner Bros) jer mu prethodni scenario nisu platili onoliko koliko je bilo dogovoreno, te su mu “uvalili” nekoliko novela za koje bi mu platili, nešto, ako ih adaptira u scenarije. Hill (tada još uvek samo scenarista) nije mogao verovati da mu je (loš) scenario za “Čovjeka iz Australije” prošao i to da će u projektu glumiti Newman a režirati Houston.
Nema mnogo razloga da pogledate ovaj film a ocena koja sledi je i više nego poklonjena…
Na skali od (1-6) ocena: 3-