Priznajem, filmove Roberta Rossellini-a nisam gledao. Znao sam da je režirao “Paisa” i “Nemačku: godine nulte” i da je bio istaknuti predstavnik italijanskog neorealizma. Sve vam to piše u onim, i u doba kada sam “morao” da ih čitam, ishabanim izdanjima “Istorije filma” Gregor i Patalas-a koji si mogao da pronađeš samo u nekim bibliotekama, poput one na FDU (beše to deo obavezne literature za prijemni ispit)
Na TV su retko/nikad prikazivali njegove radove (dela De Sike, Viskontija, Felinija, Antonionija su definitivno, što se tiče odabira filmskih urednika tada, bili dominantni iz te “škole”), ni ja nisam baš jurišao u Kinoteku kada bih u mesečnom repertoaru ugledao njegov film.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-6.jpg)
Nekako sam Roselinija pre svega vezivao za njegovu, neko vreme, slavnu suprugu Ingrid Bergman i, naravno, njihovu ćerku Izabelu. Roberto mi je uvek prvo bio muž od Ingrid a tek potom i nekakav režiser.
Nakon “Putovanja u Italiju” shvatam da sam pogrešio. Rosselini je, pre svega bio, veliki režiser.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-3.jpg)
Bračni par Džojs odlazi u Napulj, kako bi unovčio nasledstvo-kuću koju im je ostavio rođak Homer.Dan za danom oni shvataju da njihov odnos postaje sve gori. I umesto da pokušaju da pronađu rešenje za bezizlaznu situaciju, svako kreće svojim putem.Ali stvari polako odmiču kontroli i privremena razdvojenost vodi ka suočavanju sa mračnom prošlošću.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-9.jpg)
Rosselini vodi svoju junakinju Katarinu Džojs (a time i nas) kroz muzeje, istorijske lokacije, uske uličice starinskih gradova, ostataka Pompeje i, uvek aktivnog, Vezuva.
Svoje ljubavno pismo otadžbini Rosselini ovekovečuje savršenom crno belom fotografijom i ostavlja svima nama neku vrstu vizuelnog spomenika vremenu koje je odavno prohujalo.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-7.jpg)
Čudno je gledati te, kako se ono danas kaže, “turističke atrakcije” a bez gomile sveta koji drži mobilne u rukama i pravi selfi priče na svojim društvenim profilima. Bilo je to doba kada su se u ovakve avanture mogli uputiti samo bogati penzioneri (iz napr. Britanije) ili njihovi uštogljeni mlađi naslednici…sav onaj svet koji je Agata Kristi sjajno opisivala i radosno ubijala u nekim svojim kriminalističko turističkim zapletima.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-5.jpg)
I bračni par Džojs pripada tom svetu, svetu koji se žali kako su Italijani jel’te lenji jer spavaju “ko mrtvi” u sred podneva, ili su primitivni jer veruju u nekakve starinske paganske običaje. Njih dvoje su, naravski, iznad tih prizemnih emocija. Ubrzo će shvatiti koliko greše…
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-4.jpg)
I dok je lik usamljene Katarine svojom storijom savršeni vodič kroz živahnu Italiju, Sandersov Aleks, kao uobraženi džentlmen nesposoban da svoja osećanja direktno iskaže, na svom “putovanju” otkriva neke istine o sebi za koje i nije znao da postoje…
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-8.jpg)
“Putovanje u Italiju” traje tek nešto manje od 90 minuta i u doba kada je prikazan nije pobudio neko veće interesovanje. Praktično beše zaboravljen. Ipak, odigrao je i tada značajnu ulogu kod pripadnika francuskog novog talasa koji su u njegovoj labavoj strukturi, koja suštinski nema neku tradicionalnu ispričanu priču, pronašli dosta inspiracija i potvrda za svoju filmsku filozofiju.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/11/Journey.to_.Italy_.1954.-2.jpg)
Tek kasnije, poslednjih decenija biva nanovo vrednovan i analiziran i, moram priznati sa pravom, smatran remek delom.
Rosselinijev mozaik slike, zvuka i emocija u završnici “Viaggio in Italia” dovodi naš bračni par do katarzičnog raspleta u vidu niza snažnih sekvenci zbog kojih sam, u jednom trenutku, totalno nesvesno, počeo da aplaudiram…
Na skali od (1-6) ocena: 5