Norveška mini serija „Očevici“ (Eyewitness) iz 2014 je zanimljiva iz nekoliko razloga. Da li znate da su Amerikanci (u 10 umesto originalnih 6 epizoda) uradili rimejk 2016 godine ? Da je HBO Europe iste te godine „uvalio“ rimejk Rumunima ? Da su 2018 godine i Francuzi preuzeli štafetu pa uradili verziju i na svom maternjem jeziku…
Kakva se to genijalnost krije u scenariju Jarl Emsell Larsen pa se “pobiše” ko će pre da ga “iskoristi” ? Odmah da vam potopim sve nade…gledao sam i mnogo zanimljivije i „genijalnije“ serije. Daleko je ovo od lošeg ali umeju Skandinavci i bolje.
Dva tinejdžera započinju ljubavnu vezu jedne prohladne noći u šumi, u nekakvoj šupi pored šljunkare a sve u blizini granice sa Švedskom. Njihov nalet strasti prekida dolazak vozila koji se parkiraju ispred. Ubrzo, naši junaci, naši đaci i petnaestogodišnjaci, kroz prozor posmatraju napete scene u kojima će nastradati puno ljudi. Ako još niste shvatili ti naši junaci su i naši dečaci. I eto…to je glavni razlog što je ova serija doživela ovakvu planetarnu popularnost…
Dobro…preterujem. Nije ona nikada bila toliko popularna ali je bila apsolutno podobna. Taj LBGT motiv (sa naglaskom na G) ovde nije u dominatnom planu već je vešto iskorišćen kao osnova zapleta. Naime, oni ne mogu da svedoče o tome šta su videli upravo zbog njihove „sramotne“ veze. Čak i u toj Norveškoj izgleda da biti ped…pardon, gej, nije baš zgodna tema.
Nevolja je naravno što se čitava priča od početka do kraja upravo vrti oko toga kada će neko od naših uplašenih dečaka priznati istinu a to je, morate priznati, nedovoljno za seriju od 6 epizoda. Da su odmah sve prijavili ne da bi smo izbgeli nove žrtve već i serija ne bi bila serija nego film..od nekih 90ak minuta.
Na sreću, scenarista Larsen, uvodi dodatni obrt u vidu ovog gaćastog sa donje slike. Upravo je njegov lik glavni razlog što se„Očevici“ ne utope u moru proseku.
Što se tiče ostalih sastojaka svi oni koji su pogledali nekoliko skandinavskih serija neće biti nimalo iznenađeni strukturom same priče. Ne mislim ovde na sam zaplet već na neke temeljne odrednice.
1.Radnja se dešava na granici
2. Glavni istražitelj je žensko stvorenje
3. Nema milosti ni prema polu ni prema godinama kada su u pitanju žrtve
4. Ubačene su određene aktuelne društvene teme — u ovom slučaju, osim već pomenutog G, imamo i gastarbajtere
5. Ozbiljnost na svakom nivou, od (kvalitetne) glume, do priče a sve preko ozbiljnih (režiserskih) sivih pejzaža je nešto što se podrazumeva.
Sve u svemu, “Eyewitness” je samo još jedan dokaz uspešnosti skandinavske škole dramskih trilera koji već godinama samo malo drugačije mešaju sastojke i dodatnim začinima i dalje kreiraju intersantna, ukusna “jela”…
Na skali od (1-5) ocena: 3